onsdag 12 januari 2011

Layout BUS KUL Steampunk

I dag, onsdag fortsätter jag med temat "Steampunk". Efter att ha altrat en korsett i steampunk fick jag mersmak och ville testa att scrappa en layout i temat. Tillsammans med mitt DT-paket och en en del muttrar och annat i metall så satte jag i gång att scrappa en layout.
Det blev en layout med rubriken "BUS KUL"med en hel del metall och en massa distresser och mist.

Så här blev den:


Jag gjorde min layout på ett beige cardstock CoreDination. Jag började med att sandpappra pappret lite här och där, för att få fram den ljusare nyansen och få ett ruffigare vintage utseende. Där efter sandpapprade jag fotot, d.v.s bakgrunden bakom min son. Vilket gav ett ganska sliten och en härlig vintage look.




Mönsterpappren kommer från Graphic 45 "Steampunk" som säljs som paper pad (block 12") i butiken. Papprena är dubbelsidiga med mönster på bägge sidorna i murriga vintage färger.
Liksom "Steampunk" stilen är papprena fyllda med manicker, kugghjul och korsetter mm.
På en utav dessa mönsterpaper fanns det en vintage dam som jag klippte ut och lade ett tjockt lager krackeleringslack över. När lacken torkar ger det en blank och sprucken yta.
Längs kanterna (hos damen) lade jag ett lager embossingpulver och värmde med min embossingfön.
Vilket gav en härlig effekt med emossingpulvret emellan sprickorna.


I mitt DT-paket låg vita Cherry Blossom blommor som jag sprayade mist över för att slutligen lägga ett lager embossingpulver över. Resultatet blev en metallskimrande blomma.


För att skapa en Steampunk känsla över min layout så skar jag ut kugghjul i olika storlekar med hjälp av min Sizzix Big Shot PRO maskin och Tim Holtz Sizzix Gadget Gears. Det bästa med Sizzix Big Shot är att man kan skära ut i tjock kartong, vilket jag gjorde efter att ha limmat fast mönsterpappret på kartongen. Kugghjulen chalkade (smutsade ned kanterna)  jag med min Distress Ink dyna för att förstärka det gamla och slitna.
Här kan ni också se lite av de metalldelarna som jag limmade fast d.v.s muttrar, gamla pengar och de fina orientaliska charmsen i koppar.


På ett av mönsterpapprena (graphic 45) satt det en svart korp på ett metallben. Denna klippte jag ut och förstärkte med Glossy accent (3D-lack).


Rubriken "BUS KUL" har jag stansat ut med ett Quickutz alfabet dies 4X8". Alfabetet finns här och heter Chick-a-Dee.


Den söta fjärilen är från ett stickers ark (Graphic 45) staples stickers. Denna har också fått ett tjockt lager krackelerings lack. Avslutningsvis drog jag med min Distress Ink embossing clear dyna lite här och där på layouten och sedan strödde jag embossingpulver över och värmde med min embossingfön.

Det mesta av material finner ni hos Scrapbruket.

* Cardstock CoreDination
* Mönsterpapper Grapgic 45 "Steampunk"
* Stickers Graphic 45
* Lim
* Oriental metal charms
* Embossing pulver
* Distress Ink embossing clear
* Distress Ink dyna
* Sizzix Big Shot PRO maskin
* Sizzix dies Tim Holtz Gadget Gears
* Cherry Blossom blommor

Må så gott!


5 kommentarer:

Fnusan sa...

Superläckert!!!! Så snygg effekt när du embossade på det krackelerade.
Kram Maria

Maiden sa...

Superduper läckert! Önskar att det var lika lätt att stansa ut ur tjockare material med grodan...
Kram

Stephi sa...

super nice!!!!!!!!!!!

Britt-Marie sa...

Hej! Ja, jag håller med alla andra. Så himla läckert!!!!

Petra sa...

Ojojoj, så snyggt! Urläckert, du är verkligen ett PROFFS!