fredag 12 april 2013

ANNAN SLAGS FALSK METALL-TEKNIK

Jag fick förmånen att både dema och ha workshop i dagarna två, tillsammans med Scrapbruket på Stockholms pärl- och scrapevent i år :-). Eftersom jag fortfarande är fast i steampunk- och kugghjulsträsket, kände jag att det bara måste få bli något sådant jag gör på en av workshoparna :-). Jag ville göra en falsk falsk metall-teknik, utan aluminumtejp :-).

Jag hade en tanke om att förena både torrembossat papper och utstansade figurer. Och så fick det bli :-).
Jag började med att torrembossa ett vitt papper med diamond plate/riveted metal.



Sedan letade jag fram de utstansade bokstäver och siffror jag hade sedan tidigare. Jag hade stansat ut dem i lite tjockare kartong, och det var precis det jag var på jakt efter, då jag ville bygga upp en struktureffekt på detta alster :-). Det är Timpans stora stansmall word play som jag talar om.




Jag hittade siffrorna 2, 0, 1 och 3 - och beslutade mig för att låta denna stå för något för år 2012 :-).
Jag valde också ut kugghjul (från både Tim Holtz (gadget gears) och Rox Stamps) i olika material och färger.




Till slut kom jag på att det kunde vara käckt med en utstansad klocka också (weathered clock) :-).




Sen målade jag alla delar var för sig med svart akrylfärg. Jag hade en liten bit svamp när jag jobbade in det. Jag blev kletig om händerna, men det var ingen större fara, då jag fick bort det med vatten och diskmedel :-).
Vill man göra det lätt för sig, kan man ju stansa ut allt i svart från början, men på något sätt gillar jag strävheten akrylfärgen ger. Dessutom är det ett himla käckt sätt att faktiskt få användning för sina saker "i fel färg" :-).
Jag limmade fast allt enligt min plan (bilden i mobiltelefonen - superduperbra tips att använda den när man finurlat lite och sen skall börja limma... ). Jag använde limpistolen till detta.

Därefter gnodde jag in vissa delar med inka golds skimmerpastor (old gold, platinum, graphite och old silver). Jag får ju säga att den grafitsvarta färgen överraskade mig mest den här gången :-P).



Om man vill få allt "perfekt", kan man ju skimmer-dekorera de utstansade formerna innan man limmar fast dem :-).


Jag hoppas att du njuter av texturen lika mycket som jag :-).


Sen var ju frågan om jag skulle fortsätta göra något med det hela... Kanske kunde jag stämpla upp en Timpan-affirmation och smacka dit... :-).

1 kommentar:

Cicci/Trollmor sa...

Läckert! Å jag skulle så gärna vilja dit med fingrarna och känna på det!