tisdag 18 mars 2014

Diamant- och marockanskt mönster


Diamantmönster och marockanskt är bland mina två absolut favoriter. Diamantmöntret har varit inne länge och är egentligen en klassiker som alltid är lika stilfullt på en tårta. Det marockanska mönstret är en trend som syns mer och mer, inte bara på tårtor utan på scrappapper, i reklam och framförallt kanske på tyg. Det är heller ingen nyhet egentligen, det har funnits länge men just nu syns det mer tycker jag personligen.

Det marockanske mönstret på tårtan gör man med ett verktyg jag skulle beskriva som en mjuk silikonutstickare som heter onlays. Jag kommer att visa hur det ser ut lite längre fram. Idag tänkte jag däremot visa ett enkelt sätt för att göra diamantmönster utan att äga avancerade verktyg.

Klä din tårta med marsipan eller sockerpasta. Jag har använt Scrapbrukets underbara Culpit-sp.
Vik sedan ett vanligt skrivarpapper på diagonalen, viker du inte kant mot kant får du mer utdragna rutor i ditt mönster. 

Håll nu pappret mot tårtan. Se till att undre delen av pappret ligger rakt mot underlaget hela tiden. Dra linjer i sockerpastan med någon form av verktyg, du kan använda baksidan av en kniv, en smörkniv i plast eller något annat som du trycker lätt mot tårtan, inte så hårt att du skär hål i sockerpastan.
När dudragit linjer åt ena hållet, runt om tårtan, vänder du på pappret och ritar linjer åt andra hållet. Här har jag tryckt till små krysslinjer linjer där mönstret möts för att ge tårtan en annorlunda effekt. Jag har penslat lite vatten i kryssen och tryckt dit en strösselpärla.




Inga kommentarer: