tisdag 15 april 2014

Nyodlade muffins


Jag brukar inte delta i tävlingar som jag vet med mig att jag inte kan vinna. Men jag bestämde mig faktiskt för att delta i MissCupcake som går just nu. Under vecka 12-21 får man varje vecka ett nytt tema att inspireras av och baka till. Jag blev inte speciellt inspirerad av de teman som varit hittills men temat Odla fick mig att fundera.

De här små muffinsen blev resultatet. Det är chokladmuffins efter recept från Manuela Kjeilen, frosting från underbara bloggen Sugar coated, strössel och dekoration av sockerpasta. Självklart är allt ätbart utom just tandpetaren jag använt för att fästa den lilla skylten. Krukorna är inte heller ätbara, det är däremot "jorden" och den söta lilla rosen. Lite längre ned får du receptet som jag bara ändrat lite. Min dotter älskade de här muffinsen men själv tyckte jag bättre om det recept jag använt tidigare och som du hittar här.

Gillar du mina muffins i krukor? Rösta i så fall på dem här. 
Det enda du behöver göra är att klicka i det lilla hjärtat.



Recept på muffins med Bounty - 24 st

(Ja, det är faktiskt bara fyra knäckta ägg på bilden, men alla fyra hade dubbla äggulor)


5 dl vispgrädde
0,5 dl  vatten
2 dl kakaopulver
4 st Bountykakor (dvs 2 paket)
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 g rumstempererat smör
3 dl socker
4 ägg, rumstempererade


Värm grädden och vattnet. Vispa ned chokladen. Lägg i bountykakorna och lös upp dem. 
Låt blandningen svalna.

Sikta mjöl och bakpulver så att bakpulvret blandar sig ordentligt.
Vispa smör och socker vitt, tillsätt sedan ett ägg i taget, vispa mellan varje. 

Rör ner veteblandningen omväxlande med den avsvalnade gräddblandingen.

Klicka i muffinsformar och baka ut dem i muffinsplåt. I min ugn tog det ca 18 minuter.

Låt muffinsen svalna och garnera med den himmelska frostingen du hittar hos Sugar Coated.

Inga kommentarer: