lördag 27 december 2014

RENA OCH ENKLA JULKORT MED DISTRESSCIRKEL

Jag hade bjudit in ett gäng tjejer på pysselträff, fredagen innan jul... Vi satt och gjorde julkort, de flesta av oss :). Jag beslutade mig för att använda mig av ett par stämplar jag köpt tidigare i år, nämligen skak-kule-stämplarna från Memory Box; city globe och Evergreen snow globe (den med granen).
I fotot ser du också en helt underbar uggletomte, som jag hittade i en blomsteraffär i Knalleland, Borås :).


Jag började med att göra en "mask" för cirkeln. Jag skar ut ett papper som mäter 5"*5" och satte en cirkelstansmall någonstans i mitten av papperet och manglade fram ett hål :).
Jag skar sedan ut en pappersbit, lika stor som "masken" och tejpade fast båda papperen med washi tape, så att jag skulle kunna gör en distress-cirkel. Jag färgade in hålet med distressfärger.
Jag stämplade sedan stämpeln med svart versafine-färg. På grund av grängen på akvarellpapperet, fick jag inte med "snöfallet" i prickform, utan ett mer sprött utseende. Just till det här motivet, verkar det funka, då det kan liknas med ett kraftigt snöfall :).



Jag monterade sedan papperet med distanskuddar (3D-kuddar) på ett ljusblått papper, som mäter 5 1/4"*5 1/4".
Därefter skar jag till en kortbas på 5½"*11". Jag monterade även det stämplade papperet med distanskuddar (3D-kuddar). Om jag nu hade haft kortbaser som var "färdiga", hade jag hellre använt dem, då det troligtvis hade blivit billigare, än att ta ett A4-stort papper och "bara" få ut en kortbas av det...
Kolla här på alla olika varianter av kortbaser och kuvert, som finns hos Scrapbruket :).




Jag har stansat ut de olika orden och rådjuren med stansmallar från olika företag. 
Orden är utstansade ur rött mossgummi, som jag färglagt lite extra med copic r46, för att få en djupare nyans av rött :). Här är ett paket med 10 ark skumgummiark med olika färger i A5-storlek. Här är ett annat paket med 10 färgglada ark i storleken 25*25 cm.

  • Joy - Lawn Fawn
  • Magic - Technique Tuesday - Magic circle card
  • God Jul - större - Mandy
  • God jul - gotisk - Rox Stamps
  • God jul - snirklig - Rox Stamps
Rådjur - söt - Lea-Bilities - Deer and trees
Rådjur - med horn - Impression Obsession dies - Deer trio


  

Här är en youtubehandledning till hur du också kan göra ett liknande kort...



Jag passar också på att önska er en god fortsättning på julen... och ett riktigt gott nytt år :)...

Inga kommentarer: