lördag 1 oktober 2016

FLERFÄRGSSTÄMPLING MED LAGER PÅ LAGER-STÄMPLAR

Jag har jobbat lite med så kallade lager på lager-stämplar med fjärilsmotiv. Jag har använt mig av gamla godingar från BoBunny och Studio Light.
Studio Light har förresten mycket prisvärda blomstämplar, med lager på lager-stämplingsteknik... :). 

Jag tar med det översta papperet för att visa på vikten att kunna träffa rätt med den andra stämpeln. Jag stämplade fjärilarna först med en turkos stämpeldyna från Archival ink (kanske var det Aquamarine). Därefter tog jag innanmätet med någon gul nyans (Saffron). Den första lyckades jag inte med, men som ni ser, fick jag till det bättre med den andra :).

Tricket är att ställa sig över det stämplade, så att man inte nöjer sig med att sitta och försöka träffa rätt, för det är mycket svårare...
Men man kan givetvis även använda MISTIn, för att träffa rätt... Det är ett helt underbart redskap, som hjälper dig att göra kort på löpande band :). Mistin finns i tre olika storlekar :).


Sen kan du givetvis ta den enkla vägen och bara stämpla fjärilarna en gång i olika färger :)...


Eller så kan du gå "all in" och stämpla flera olika motiv på ett och samma papper, för att t ex skapa ett mönsterpapper :).
Om man tycker att det är för mycket färger på en gång, kan man ju alltid tona ned det, genom att måla ett tunt lager vit gesso över :).

Inga kommentarer: