lördag 7 januari 2017

LODRÄTT Z-VIKT GRATTISKORT MED MIXED MEDIA-TEKNIK

Här är ett grattiskort till en 40-åring...

Jag har stansat ut en stjärnkant och limmat fast den på baksidan av kortet, för att knyta an till stjärn-temat som även finns på framsidan av kortet.
Jag har använt mig av en tjock stansmall från Tim Holtz/Sizzix (star cluster) (Om du inte hittar denna stansmall hos Scrapbruket, kan du mejla dem och fråga om de kan ta hem den).
Jag har även limmat fast en massa små stjärnor på bården, som jag stansat ut genom åren. Det var himla käckt att bli av med dem, från "spill-lådan" :).

Den håliga stjärnan har jag stansat ut med en stansmall från Joy Crafts - Stars.


Jag har gjort en mixed media-bakgrund med både washitejp och stämplar som jag pulverembossat (först stämplat motivet med versamark och sedan hällt på vitt embossingpulver, som jag sedan smält med en s k embossingfön).
Jag har även stämplat på vanligt sätt, med svart archival ink/versafine ink samt även dragit någon slags pärl-pasta genom en schablon. Jag har färgat in pastan med blå färg.

Kortet är ett så kallat upprätt/lodrätt z-vikt kort, som står upp av sig själv, tack vare en flärp som sätts bakom "staffliet", som har ett extra ark papper limmat på baksidan, med en liten springa.

Det är lite grann det som varit mitt hinder i korttillverkningen, när korten på något sätt haft en tendens att bara vika ut sig/breda ut sig efter ett tag... Därför blev jag så oerhört förtjust i stafflikorten, när de blev populära för många år sedan. Kortet kunde stå upp av sig själv, i o m att det fanns ett stopp på insidan, som man kunde ställa staffli-funktionen mot. här har vi ett annat sätt att spärra fast kortet på, och jag är oerhört förtjust i denna vikning (upright z-fold card).

Jag har även stansat ut siffran 40 ur krympplast och krympt ned den med en embossingfön. Den är inte framträdande, helt enkelt för att jag ville att mottagaren skall kunna ha kortet framme längre än just vid själva födelsedagsfirandet :). 


Inga kommentarer: